Zespół Szkół Licealnych od 2002 r. realizuje program SUS „Szkoły Uczącej Się” i jest aktywnym członkiem Klubu SUS.
Szkoły uczestniczące w programie Szkoła ucząca się dbają o podniesienie jakości własnej pracy poprzez współpracę nauczycieli, samoocenę i refleksję nad praktyką dydaktyczną, wychowawczą i organizacyjną. |
SKŁAD KOMISJI „SUS”
1. mgr Irena Borowska – przewodnicząca
2. mgr Jolanta Jankowiak – Wydra
3. mgr Jan Horbacz
4. mgr Irena Talko
5. mgr Dorota Sadłowska
6. mgrKatarzyna Rydzik
7. mgr Agnieszka Kosiewicz
8. mgr Damian Kwiasowski
9. mgr Krzysztof Staszan
Szkoły susowskie uczestniczą w różnorodnych szkoleniach, konferencjach, spotkaniach. Szkoła realizująca program SUS-a może stać się członkiem Klubu SUS. Dzieje się to w dwóch etapach. Początkowo szkoły uczestniczą w szkoleniach programowych. W tym czasie jako członkowie „stażyści” mogą korzystać z większości oferty Klubu. Po zakończeniu szkoleń II modułu szkoła może złożyć deklarację udziału w Klubie, którą odnawia co roku. Członkowie Klubu wpłacają składkę członkowską, której wysokość zależy od liczby pracujących w szkole nauczycieli. Każda należąca do Klubu szkoła korzysta z możliwości doskonalenia nauczycieli w programie SUS oraz pracuje we własnym tempie nad wyznaczonymi celami i wprowadza procedurę SUS, tworząc tym samym system zapewniania jakości.
Tytuł Szkoły Uczącej Się
Szkoły, uczestniczące w programie SUS uzyskują „Tytuł szkoły uczącej się”, przyznawany na trzy lata. Ocenę, czy szkoła w sposób satysfakcjonujący demonstruje wprowadzenie do swojej praktyki zasad szkoły uczącej się, dokonuje po całodziennej wizycie w szkole Panel Koleżeński – w którego składzie są nauczyciele i dyrektorzy innych szkół uczestniczących w programie. Ocenę, czy szkoła może przystąpić do panelu dokonuje na podstawie jasno określonych kryteriów Rada Jakości składająca się z uczestniczących w programie ekspertów – nauczycieli i dyrektorów szkół SUS-owskich. Zorganizowanie w szkole Panelu koleżeńskiego daje okazję do pochwalenia się przed zaproszonymi szkołami susowskimi, przedstawicielami władz samorządowych i społecznością lokalną swoimi osiągnięciami. Spotkanie to także stwarza możliwość wymiany doświadczeń i poszukiwania rozwiązań napotykanych w pracy szkoły problemów.
10 czerwca 2005 roku Zespół Szkół Licealnych w Morągu przeżywał finał ponad dwuletniej pracy nad wyznaczonymi celami czyli panel koleżeński. Do szkoły przybyli nauczyciele z zaprzyjaźnionych, bliskich i odległych szkół z całej Polski. W Morągu gościli nauczyciele z Olsztyna, Białegostoku, Pisza, Terespola Pomorskiego, Teresina, Karniewa, Warszawy i Kwidzyna. Uczestniczyli w lekcjach informatyki, geografii, języka rosyjskiego, religii, edukacji europejskiej i języka polskiego. Zwiedzali szkołę i jej otoczenie. Po południu rozpoczęła się dyskusja panelowa. Na widowni wśród zaproszonych gości obecna była Pani Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Ostródzie – Bożena Janowicz oraz przewodniczący Rady Rodziców – Pan Grzegorz Kowalek. Zespoły zadaniowe kolejno prezentowały standardy, nad którymi szkoła pracowała przez ostatnie trzy lata:
1. Szkoła pracuje nad podniesieniem wyników nauczania.
2. Rodzice aktywnie współpracują ze szkołą.
3. W szkole jest przestrzegany Wewnętrzny System Oceniania.
Po dyskusji dotyczącej realizacji przedstawionych standardów, wpisania SUS w program działań szkoły oraz ciągłego poszukiwania skutecznych rozwiązań problemów szkoły i podnoszenia jakości jej pracy, przedstawicielka Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie Pani Małgorzata Osińska wręczyła, Pani Dyrektor Jolancie Jankowiak – Wydra emblemat uprawniający ZSL w Morągu do noszenia tytułu „Szkoły Uczącej Się” w latach 2005 – 2008.
Wraz z rozpoczęciem nowego oku szkolnego 2005/2006 przystąpiliśmy do realizacji kolejnego cyklu programu SUS. Naszym nadrzędnym celem jest zdobycie drugiego tytułu „Szkoły Uczącej Się”.
W styczniu i lutym 2006 roku Komisja SUS przygotowała i przeprowadziła mierzenie jakości pracy szkoły. Na podstawie przeprowadzonych ankiet i analizy dokumentacji szkolnej został napisany skrócony raport z mierzenia jakości pracy Zespołu Szkół Licealnych w Morągu, który 24 kwietnia został przedstawiony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Wybrano cztery najważniejsze cele do pracy na najbliższe lata. Są to:
1. Szkoła skutecznie przygotowuje do egzaminu maturalnego.
2. Szkoła podejmuje działania w celu podniesienia frekwencji.
3. Szkoła podejmuje działania zmierzające do podniesienia kultury osobistej uczniów.
4. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej zostały wybrane zespoły zadaniowe do spraw realizacji poszczególnych standardów, które zaplanowały działania i formy realizacji. W chwili obecnej trwa realizacja poszczególnych standardów, ich monitorowanie. Do kolejnego panelu koleżeńskiego zamierzamy przystąpić w czerwcu 2008 roku.