PRZEKSZTAŁCENIE BIBLIOTEKI


Upowszechnianie  się  technologii  komputerowej  wywiera  ogromny  wpływ  na  szkoły  i  przebiegający  w  nich  proces  kształcenia.  Dotyczy  to  także  bibliotek.  Nowoczesna  biblioteka  powinna  stać  się  pełnowartościowym  centrum  informacyjnym.

W  2001  roku  Ministerstwo  Edukacji  Narodowej  ogłosiło  konkurs  „Pracownie  Internetowe  dla  Liceum”,  którego  celem  było  utworzenie  przy  bibliotece  nowoczesnego  centrum  informacyjnego.  Szkoły  przystępujące  do  niego  powinni  dysponować  odpowiednią  bazą  lokalową,  przeszkoloną  kadrą  oraz  we  własnym  zakresie  wykonać  prace  adaptacyjne.  Nasze  liceum  zgłosiło  swój  akces.  Został  opracowany  szczegółowy  projekt   i  zgłoszony  do  akceptacji.  Taką  pracownię  miało  otrzymać  jedno  liceum  w  powiecie.  Projekt  nasz  został  przyjęty  do  realizacji.  Dla  naszej  szkoły  oznaczał  on  nową  jakość  pracy  oraz  wzmocnienia  roli  biblioteki  w  szkolnym  systemie  edukacyjnym. Przedsięwzięcie  to  było  możliwe  także  dzięki  ambicjom  dyrektora  Pana  Bronisława  Krużyka, doceniającego  rolę  dydaktyczną  biblioteki  w  szkole,  jego  zdolnościom  i  możliwościom  zdobywania  funduszy  dla  tak  dużego  i  kosztownego  przedsięwzięcia.

Od  miesiąca  maja  2001 roku  rozpoczęliśmy  reorganizację  biblioteki. Księgozbiór  został   przeniesiony  do  dwóch  nowo  zaadaptowanych  pomieszczeń.  W  pomieszczeniach  czytelni  i  wypożyczalni  przeprowadzono  generalny  remont:  wymiana  drzwi  wejściowych,  malowanie,  nowy  wystrój  pomieszczeń.  Dawna  biblioteka  obecnie  składa  się   z  wypożyczalni,  magazynu  książek,  czytelni  książek  i  czasopism  oraz  czytelni  multimedialnej.

W  październiku  zostały  zamontowane  w  czytelni  i  sąsiadującej  z  nią  pracowni  komputery.  W  czytelni  znajduje  się  osiem,  zaś  w    pracowni  15  komputerów   multimedialnych.  Wszystkie  są  z  najnowszym  oprogramowaniem  i  nagrywarkami  CD,  jest  też  tutaj  stałe  łącze  internetowe.  Do  dyspozycji  uczniów  są:  drukarki,  skanery  oraz  ksero.  Młodzież  bezpłatnie  korzysta  z  Internetu,  zakłada  swoje  konta  poczty  elektronicznej.

Komputer   jako  medium  interaktywne  pobudza  i  zachęca  do  poszukiwań  i  odkryć.  Umożliwia  rozwój  nowych  umiejętności.  Działa  na  uczniów  aktywizująco  i  służy  nauczycielowi  jako  środek  pobudzający  odkrywcze  pasje  uczniów.   Umiejętność  pracy  z  komputerem  ćwiczy  i  rozwija  sprawności  analizowania,  kodowania,  abstrahowania   i  klasyfikowania.

Następnym   etapem  komputeryzacji  biblioteki  było  zakupienie  licencji  komputerowego  programu  „Biblioteka  Szkolna – MOL  2000”.  Jest  to  jedyny  program  zalecany  przez  Ministerstwo  Edukacji  Narodowej  dla  bibliotek  szkolnych  znajdujący  się  w  zestawie  środków  dydaktycznych.