„Inteligentny” wodorotlenek


   Na projektowych zajęciach laboratoryjnych   z chemii, które odbyły się 14 stycznia 2020 r., młodzież klasy I Ap miała okazję przekonać się o niesamowitych (amazing) właściwościach pewnego bladoniebieskiego galaretowatego wodorotlenku. Potrafił on bowiem podczas ogrzewania zamieniać się w czarny osad, a po ogrzaniu z roztworem glukozy osad stawał się ceglasty. Na zimno w reakcji z gliceryną stawał się lazurowym roztworem, a z białkiem roztworem o barwie fioletowej. Kto by pomyślał, że w zwykłym wodorotlenku jest taki potencjał i że „wie” on jak się zachować po spotkaniu z różnymi substancjami, przy okazji je wykrywając. Niektóre z tych reakcji mają bowiem swe naukowe nazwy: reakcja Trommera czy reakcja biuretowa.

     Na tym polega właśnie piękno chemii doświadczalnej, która stała się dużo bliższa uczniom dzięki możliwości samodzielnego eksperymentowania w szkolnym laboratorium.

                                     Sławomir Bladowski