Egzamin Maturalny 2012


1. Terminy

2. Standardy

3. Informatory o egzaminie maturalnym

4. Podstawa prawna

5. Deklaracje przystąpienia do egzaminu:

 

  • Załącznik 1a. Deklaracja absolwenta przystępującego do egzaminu maturalnego w 2012 r. po raz pierwszy
  • Załącznik 1b. Deklaracja absolwenta, który przystąpił po raz pierwszy do egzaminu maturalnego w roku 2010 lub 2011
  • Załącznik 1c. Deklaracja absolwenta, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2007 – 2009 i nie uzyskał świadectwa dojrzałości oraz dla absolwenta, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2005 – 2009, uzyskał świadectwo dojrzałości i chce podwyższyć wyniki egzaminów lub zdać egzaminy z przedmiotów dodatkowych

6. Procedury organizowania i przeprowadzenia egzaminu

7. Wykaz olimpiad zwalniających z egzaminu: wykaz olimpiad,  olimpiada z j. hiszpańskiego

8. MATERIAŁY POMOCNICZE;  Biuletyny maturalne

9. Egzamin z informatyki

10. Dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia egzaminu:


PRZYDATNE LINKI:

 


Informacje dla zdającego egzamin maturalny w roku 2012

 

I.  Informacja dla absolwenta przystępującego do egzaminu maturalnego po raz pierwszy

  1. Osoba, która zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego, składa przewodniczącemu  zespołu egzaminacyjnego (dyrektorowi szkoły), w terminie do 30 września roku szkolnego, w którym przystępuje do egzaminu, wstępną pisemną deklarację (załącznik 1a).
  2. Termin złożenia deklaracji ostatecznej mija 7 lutego roku szkolnego, w którym zdający zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego. Po tym terminie nie ma już możliwości dokonywania zmian w deklaracji dotyczących wyboru przedmiotów i poziomu egzaminów oraz tematu do części ustnej egzaminu z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego. W przypadku niezłożenia deklaracji ostatecznej z dniem 8 lutego deklaracja wstępna staje się deklaracją ostateczną.
  3. W uzasadnionych przypadkach wraz z deklaracją zdający składa udokumentowany wniosek (załącznik 14) o dostosowanie warunków i form egzaminu.
  4. Zdający podpisuje w deklaracji oświadczenie o wyrażeniu zgody lub braku zgody na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb rekrutacji na studia.
  5. Wstępnej deklaracji może nie składać absolwent, który ukończył szkołę we wcześniejszych latach.
  6. Osoba posiadająca świadectwo szkolne uzyskane za granicą, uznane za równorzędne ze świadectwem ‎ukończenia ‎odpowiedniej szkoły ponadgimnazjalnej lub ponadpodstawowej, składa deklarację (załącznik 1a) dyrektorowi OKE właściwej ze względu na miejsce swojego zamieszkania w kraju, wraz z oryginałem świadectwa lub poświadczoną za ‎zgodność z oryginałem jego kserokopią oraz dokumentem potwierdzającym (w drodze nostryfikacji) uznanie posiadanego świadectwa za równoważne świadectwom ukończenia odpowiednich szkół polskich.
  7. Absolwent liceum ogólnokształcącego dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za ‎granicą, funkcjonującego przy ‎przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub ‎przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej, w ‎którym jest realizowany ramowy plan nauczania, składa deklarację (załącznik 1a) dyrektorowi ‎Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą z siedzibą w ‎Warszawie, albo dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej właściwej ze względu na miejsce swojego zamieszkania w kraju.‎
  8. Jeżeli szkoła, którą zdający ukończył we wcześniejszych latach, została zlikwidowana lub przekształcona, zdający ‎składa ‎deklarację (załącznik 1a) wraz z oryginałem lub poświadczoną za zgodność z oryginałem kserokopią świadectwa ukończenia szkoły dyrektorowi OKE właściwej ze względu na miejsce swojego zamieszkania nie później niż do 31 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego.
  9. ‎Osoba, która uzyskała świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, składa ‎deklarację (załącznik 1a) wraz z oryginałem lub poświadczoną za zgodność z oryginałem kserokopią świadectwa ukończenia szkoły dyrektorowi OKE właściwej ze względu na miejsce swojego zamieszkania nie później niż do 31 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego. ‎
  10. Osoba dopuszczona do egzaminów eksternistycznych przeprowadzanych przez OKE, która zamierza w danym roku szkolnym przystąpić do wszystkich egzaminów wymaganych do uzyskania świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego oraz do egzaminu maturalnego, składa deklarację (załącznik 1a) dyrektorowi OKE właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, nie później niż do 31 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego. Świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego osoba ta przedkłada dyrektorowi szkoły, w której będzie zdawać egzamin maturalny, niezwłocznie po otrzymaniu tego świadectwa.
  11. Osoba składająca deklarację wstępną i/lub ostateczną ‎(załącznik 1a) otrzymuje od dyrektora szkoły jej kopię z potwierdzeniem przyjęcia.

 

II.  Informacja dla absolwenta, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2005 – 2009

Deklaracja przystąpienia do egzaminu maturalnego

Wstępną deklarację przystąpienia do egzaminu (załącznik 1c) absolwent, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2005–2009‎, składa dyrektorowi macierzystej szkoły w terminie do 30 września roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego (absolwent może nie składać deklaracji wstępnej), a deklarację ostateczną do 7 lutego tego roku. Jeżeli absolwent złożył deklarację wstępną, a nie złożył deklaracji ostatecznej, z dniem 8 lutego deklaracja wstępna staje się deklaracją ostateczną. W kolejnych sesjach egzaminacyjnych absolwent skierowany do danej szkoły zgłasza się bezpośrednio do jej dyrektora w celu ponownego złożenia deklaracji.

Osoba składająca deklarację (załącznik 1c) otrzymuje od dyrektora szkoły jej kopię z potwierdzeniem przyjęcia.

Zdający, który ubiega się o prawo przystąpienia do egzaminu maturalnego w warunkach i formach dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych, jest obowiązany złożyć z deklaracją składaną dyrektorowi szkoły wniosek o dostosowanie warunków i form egzaminu (załącznik 14)wraz z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej / odpowiedniej poradni lub orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania, lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, lub zaświadczeniem lekarskim.

W przypadku likwidacji lub przekształcenia szkoły zdający składa deklarację dyrektorowi OKE właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, nie później niż do 31 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego.

  • Absolwent, który nie zdał egzaminu maturalnego
  1. Absolwent, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w roku szkolnym 2004/2005 i do roku szkolnego 2009/2010 r. włącznie nie zdał egzaminu maturalnego (nie otrzymał świadectwa dojrzałości) i nie przystąpił do egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2010/2011 oraz absolwent, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w roku szkolnym 2005/2006 i do roku szkolnego 2010/2011 r. włącznie nie zdał egzaminu maturalnego (nie otrzymał świadectwa dojrzałości), przystępuje do całego egzaminu maturalnego w celu zdania tego egzaminu wyłącznie na zasadach obowiązujących w roku szkolnym 2011/2012 (wypełnia załącznik 1a).
  2. Absolwent, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2007 – 2009, ale nie zdał tego egzaminu lub przerwał ten egzamin, ma prawo przystąpić ponownie do egzaminu maturalnego w maju 2012 r. na zasadach obowiązujących w roku szkolnym 2008/2009, tzn.
    1. jeśli nie zdał w części pisemnej obowiązkowego egzaminu maturalnego z języka polskiego – jest obowiązany przystąpić do części pisemnej egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym albo rozszerzonym
    2. jeśli nie zdał w części pisemnej obowiązkowego egzaminu z języka mniejszości narodowej – jest obowiązany przystąpić do egzaminu w części pisemnej z tego samego języka mniejszości narodowej na poziomie podstawowym albo rozszerzonym
    3. jeśli nie zdał w części pisemnej obowiązkowego egzaminu z języka obcego nowożytnego – jest obowiązany przystąpić do egzaminu w części pisemnej z tego samego lub innego języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym albo rozszerzonym, albo dwujęzycznym (jeśli jest to język, który był drugim językiem nauczania), z wyjątkiem języka obcego nowożytnego, który zdawał jako przedmiot dodatkowy; jeśli wybrał inny język, musi przystąpić ponadto do egzaminu w części ustnej z tego języka na poziomie podstawowym albo rozszerzonym, albo dwujęzycznym (jeśli jest to język, który był drugim językiem nauczania)
    4. jeśli nie zdał w części pisemnej obowiązkowego egzaminu z przedmiotu do wyboru – jest obowiązany przystąpić do egzaminu z tego lub innego przedmiotu do wyboru na poziomie podstawowym albo rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotu, który zdawał jako przedmiot dodatkowy
    5. jeśli nie zdał egzaminu maturalnego w części ustnej z języka polskiego lub języka mniejszości narodowej albo przerwał część ustną egzaminu maturalnego z danego języka lub języków i przystępuje ponownie do części ustnej egzaminu maturalnego z danego języka, może wskazać w deklaracji poprzednio wybrany temat lub wybrać inny temat z aktualnej szkolnej listy tematów. Absolwent przekazuje przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego (dyrektorowi szkoły) nie później niż 4 tygodnie przed terminem rozpoczęcia części pisemnej egzaminu maturalnego z danego języka bibliografię wykorzystaną do opracowania wybranego tematu
    6. jeśli nie zdał w części ustnej obowiązkowego egzaminu z języka obcego nowożytnego – jest obowiązany przystąpić do egzaminu w części ustnej z tego samego lub innego języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym albo rozszerzonym, albo dwujęzycznym (jeśli jest to język, który był drugim językiem nauczania), z wyjątkiem języka obcego nowożytnego, który zdawał jako przedmiot dodatkowy; jeśli wybrał inny język, musi przystąpić ponadto do egzaminu w części pisemnej z tego języka na poziomie podstawowym albo rozszerzonym albo dwujęzycznym (jeśli jest to język, który był drugim językiem nauczania).
  3. Absolwent, o którym mowa w pkt 2, ma prawo przystąpić ponownie do egzaminu maturalnego w maju 2012 r. z jednego lub więcej przedmiotów, zarówno w części ustnej, jak i części pisemnej, w celu podwyższenia wyniku egzaminu maturalnego z tych przedmiotów – na poziomie nie niższym niż poziom, na którym zdawał ten egzamin poprzednio.
  4. Absolwent, który zamierza przystąpić do egzaminu z nowego przedmiotu dodatkowego, przystępuje do niego na warunkach obowiązujących w roku szkolnym 2011/2012.
  5. Jeżeli nowym przedmiotem dodatkowym jest język obcy nowożytny, zdaje go albo w części ustnej, albo w części pisemnej, albo w obu tych częściach. W części ustnej przystępuje do egzaminu bez określania poziomu, w części pisemnej – do egzaminu na poziomie podstawowym albo rozszerzonym. Absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego może przystąpić do egzaminu w części ustnej albo części pisemnej, albo obu tych częściach na poziomie dwujęzycznym (jeśli jest to język, który był drugim językiem nauczania).
  6. Jeżeli nowym przedmiotem dodatkowym jest język mniejszości narodowej, język mniejszości etnicznej lub język regionalny, zdaje go albo w części ustnej, albo w części pisemnej, albo w obu tych częściach. W części ustnej przystępuje do egzaminu bez określania poziomu, w części pisemnej – do egzaminu na poziomie podstawowym albo rozszerzonym.
  7. Absolwent może przystąpić w danym roku do egzaminów z nie więcej niż sześciu przedmiotów wybranych jako dodatkowe.

  • Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości i zamierza podwyższyć wynik egzaminu maturalnego

  1. Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości w latach 2005–2006 i chce podwyższyć swój wynik z egzaminu maturalnego z określonego przedmiotu, ma prawo przystąpić ponownie do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu w maju 2012 r. na zasadach obowiązujących w roku szkolnym 2011/2012. Oznacza to, że jest obowiązany przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu na poziomie nie niższym niż poziom, na którym zdawał ten egzamin poprzednio. W przypadku egzaminu ustnego z języka obcego nowożytnego absolwent przystępuje do egzaminu bez określania poziomu.
  2. Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości w latach 2007–2009 i chce podwyższyć swój wynik z egzaminu maturalnego z określonego przedmiotu, ma prawo przystąpić ponownie do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu w maju 2012 r. na zasadach obowiązujących w roku szkolnym 2008/2009. Oznacza to, że jest obowiązany przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu na poziomie nie niższym niż poziom, na którym zdawał ten egzamin poprzednio.
  3. Absolwent ma prawo przystąpić ponownie do egzaminu maturalnego z jednego lub więcej przedmiotów w celu podwyższenia wyniku egzaminu w części pisemnej i/lub części ustnej.
  4. Absolwent, który chce podwyższyć wynik części ustnej egzaminu z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, może wskazać w deklaracji poprzednio wybrany temat lub wybrać inny temat z aktualnej szkolnej listy tematów. Absolwent przekazuje przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego (dyrektorowi szkoły) nie później niż 4 tygodnie przed terminem rozpoczęcia części pisemnej egzaminu maturalnego bibliografię wykorzystaną do opracowania wybranego tematu. Po wyznaczonym terminie bibliografii nie przyjmuje się.
  5. Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości w latach 2005–2006 może podwyższyć wynik części ustnej egzaminu z języka obcego nowożytnego, przy czym jeśli na świadectwie dojrzałości/aneksie miał wpisany wynik na:
  6. – poziomie podstawowym lub rozszerzonym, może przystąpić do egzaminu bez określania poziomu
    – poziomie dwujęzycznym, może przystąpić do egzaminu na poziomie dwujęzycznym.
  7. Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości w latach 2007–2009, może podwyższyć wynik części ustnej egzaminu z języka obcego nowożytnego, przy czym jeśli na świadectwie dojrzałości/aneksie miał wpisany wynik na:
  8. – poziomie podstawowym, może przystąpić do egzaminu na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym
    – poziomie rozszerzonym, może przystąpić do egzaminu na poziomie rozszerzonym
    – poziomie dwujęzycznym, może przystąpić do egzaminu na poziomie dwujęzycznym
  9. Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości w latach 2005–2009, może podwyższyć wynik części pisemnej egzaminu, przy czym jeśli na świadectwie/aneksie miał wpisany wynik na:
  10. – poziomie podstawowym, może przystąpić do egzaminu na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym
    – poziomie podstawowym i poziomie rozszerzonym, może przystąpić do egzaminu tylko na poziomie rozszerzonym
    – poziomie rozszerzonym, może przystąpić do egzaminu na poziomie rozszerzonym
    – poziomie dwujęzycznym, może przystąpić do egzaminu na poziomie dwujęzycznym.
  11. Absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego, w celu podwyższenia wyniku części pisemnej egzaminu maturalnego z przedmiotów nauczanych w języku obcym, będącym drugim językiem nauczania, może przystąpić ponownie do rozwiązywania dodatkowych zadań egzaminacyjnych.

 

  • Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości i zamierza przystąpić do egzaminu z nowego przedmiotu dodatkowego

  1. Absolwent, który otrzymał świadectwo dojrzałości w latach 2005–2009 i chce zdać egzamin maturalny z nowego przedmiotu dodatkowego, ma prawo przystąpić ponownie do egzaminu maturalnego w maju 2012 r. na zasadach obowiązujących w roku szkolnym 2011/2012. Oznacza to, że może przystąpić do części pisemnej egzaminu z nowego przedmiotu dodatkowego na poziomie podstawowym albo rozszerzonym, z wyjątkiem matematyki, którą może zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym.
  2. Jeżeli nowym przedmiotem dodatkowym jest język obcy nowożytny, zdaje go albo w części ustnej, albo w części pisemnej, albo w obu tych częściach. W części ustnej przystępuje do egzaminu bez określania poziomu, w części pisemnej – do egzaminu na poziomie podstawowym albo rozszerzonym. Absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego może przystąpić do egzaminu w części ustnej albo części pisemnej, albo obu tych częściach na poziomie dwujęzycznym z języka będącego drugim językiem nauczania.
  3. Jeżeli nowym przedmiotem dodatkowym jest język mniejszości narodowej, język mniejszości etnicznej lub język regionalny, zdaje go albo w części ustnej, albo w części pisemnej, albo w obu tych częściach. W części ustnej przystępuje do egzaminu bez określania poziomu, w części pisemnej – do egzaminu na poziomie podstawowym albo rozszerzonym.
  4. Absolwent ma prawo przystąpić w danym roku do egzaminów z maksymalnie sześciu przedmiotów wybranych jako dodatkowe.

 

    Absolwenci, którzy przystąpili do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2005–2011, otrzymują w części pisemnej takie same arkusze egzaminacyjne, jak absolwenci przystępujący po raz pierwszy do egzaminu w roku szkolnym 2011/2012.

    Absolwenci podwyższający wyniki egzaminów lub przystępujący do egzaminu z przedmiotów ‎dodatkowych mogą, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ubiegać się o skierowanie na egzamin/egzaminy do innej OKE. Sposób postępowania określa ‎instrukcja na str. 47. ‎

III. Informacja dla absolwenta, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2010 – 2011

Deklaracja przystąpienia do egzaminu maturalnego

Wstępną deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego (załącznik 1b) absolwent składa dyrektorowi szkoły macierzystej w terminie do 30 września roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego (absolwent może nie składać deklaracji wstępnej), a deklarację ostateczną składa do 7 lutego tego roku szkolnego. Jeżeli absolwent nie złożył deklaracji ostatecznej, z dniem 8 lutego deklaracja wstępna staje się ostateczną. W przypadku likwidacji lub przekształcenia szkoły zdający składa deklarację dyrektorowi OKE właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, nie później niż do dnia 31 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego. W kolejnych sesjach egzaminacyjnych absolwent skierowany do danej szkoły zgłasza się bezpośrednio do jej dyrektora w celu ponownego złożenia deklaracji.

Osoba składająca deklarację (załącznik 1b) otrzymuje od dyrektora szkoły jej kopię z potwierdzeniem przyjęcia.

Zdający, który ubiega się o prawo przystąpienia do egzaminu maturalnego w warunkach i formach dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych, jest obowiązany złożyć z deklaracją składaną dyrektorowi szkoły wniosek o dostosowanie warunków i form egzaminu (załącznik 14) wraz z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej / odpowiedniej poradni lub orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania, lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, lub zaświadczeniem lekarskim.

 

  • Absolwent, który nie zdał egzaminu maturalnego
  1. Absolwent, który nie zdał egzaminu maturalnego z obowiązkowego przedmiotu lub przedmiotów w części ustnej lub w części pisemnej, może przystąpić do tych egzaminów w kolejnych latach – do roku szkolnego 2013/2014 włącznie – na warunkach obowiązujących w roku szkolnym 2009/2010 i 2010/2011.
  2. Absolwent, który nie zdał egzaminu z języka obcego nowożytnego, może wybrać inny język obcy, z wyjątkiem języka obcego nowożytnego, który zdawał jako przedmiot dodatkowy na poziomie podstawowym. Egzamin z języka obcego jest zdawany w części ustnej i pisemnej zawsze z tego samego języka.
  3. Absolwent, który nie zdał egzaminu maturalnego w części ustnej z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego, przystępując ponownie do egzaminu z tych języków, może wskazać w deklaracji poprzednio wybrany temat lub wybrać inny temat z aktualnej szkolnej listy tematów.

 

  • Absolwent, który zamierza podwyższyć wynik egzaminu maturalnego lub przystąpić do egzaminów z nowych przedmiotów dodatkowych
  1. Absolwent, który chce podwyższyć wynik egzaminu maturalnego w części ustnej lub w części pisemnej, może ponownie przystąpić do tego egzaminu lub egzaminów na warunkach obowiązujących w roku szkolnym 2009/2010 i 2010/2011 do roku szkolnego 2013/2014 włącznie.
  2. Absolwent, który chce podwyższyć wynik części ustnej egzaminu z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, może wskazać w deklaracji poprzednio wybrany temat lub wybrać inny temat z aktualnej szkolnej listy tematów. Absolwent przekazuje przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego (dyrektorowi szkoły) nie później niż 4 tygodnieprzed terminem rozpoczęcia części pisemnej egzaminu maturalnego z danego języka bibliografię wykorzystaną do opracowania wybranego tematu. Po wyznaczonym terminie bibliografii nie przyjmuje się.
  3. Absolwent może podwyższyć wyniki egzaminu obowiązkowego z języka obcego nowożytnego w części ustnej i pisemnej na poprzednio zdawanym poziomie – podstawowym albo dwujęzycznym.
  4. Absolwent może podwyższyć wyniki części pisemnej egzaminów obowiązkowych z języka polskiego i matematyki na poziomie podstawowym.
  5. Absolwent może podwyższyć wyniki egzaminów zdawanych jako dodatkowe w części ustnej i/lub części pisemnej
    – jeżeli zdawał na poziomie podstawowym – na poziomie podstawowym albo rozszerzonym
    – jeżeli zdawał na poziomie rozszerzonym – wyłącznie na poziomie rozszerzonym.
  6. Absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego może przystąpić ponownie do rozwiązywania dodatkowych zadań egzaminacyjnych w celu podwyższenia wyniku części pisemnej egzaminu maturalnego z przedmiotów nauczanych w języku obcym, będącym drugim językiem nauczania.
  7. Absolwent, który zamierza przystąpić do egzaminu z nowego przedmiotu dodatkowego, przystępuje do niego na warunkach obowiązujących w roku szkolnym 2011/2012.
  8. Jeżeli nowym przedmiotem dodatkowym jest język obcy nowożytny, zdaje go albo w części ustnej, albo w części pisemnej, albo w obu tych częściach. W części ustnej przystępuje do egzaminu bez określania poziomu, w części pisemnej – do egzaminu na poziomie podstawowym albo rozszerzonym. Absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego może przystąpić do egzaminu w części ustnej albo części pisemnej, albo obu tych częściach na poziomie dwujęzycznym (jeśli jest to język, który był drugim językiem nauczania).
  9. Jeżeli nowym przedmiotem dodatkowym jest język mniejszości narodowej, język mniejszości etnicznej lub język regionalny, zdaje go albo w części ustnej, albo w części pisemnej, albo w obu tych częściach. W części ustnej przystępuje do egzaminu bez określania poziomu, w części pisemnej – do egzaminu na poziomie podstawowym albo rozszerzonym.
  10. Absolwent może przystąpić w danym roku do egzaminów z nie więcej niż sześciu przedmiotów wybranych jako dodatkowe.
  11. Absolwent, który podwyższył wynik lub przystąpił do egzaminu/ów z przedmiotu/ów dodatkowych, otrzymuje aneks do świadectwa dojrzałości wraz z odpisem.
  12. Aneks do świadectwa i jego odpis wydawane są przez OKE i przekazywane absolwentom w macierzystej szkole za potwierdzeniem odbioru.