FUNKCJĘ RZECZNIKA PRAW UCZNIA
w roku szkolnym 2024/2025 pełni:
mgr Agnieszka Kosiewicz
kontakt: kosiewicz.zsl13@gmail.com
RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel – uczeń. Jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
JAK SKONTAKTOWAĆ SIĘ Z RZECZNIKIEM? – Najlepiej spotkać się z nim osobiście, bo w bezpośredniej rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Można to zrobić nawet na przerwie i wtedy umówić się na spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron czasie. Istnieje również możliwość kontaktu poprzez e-mail, dziennik elektroniczny lub osobiście (sala 11)
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?
Uczeń może zwrócić się do Rzecznika w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy.
Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów – może zgłosić się do Rzecznika.
Jaki jest tryb postępowania w sytuacjach problemowych?
Jeżeli wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne, uczeń może poprosić o pomoc Rzecznika Praw Ucznia, który po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej sytuacji. Rzecznik będzie pełnił funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?
Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
Zadania i rola Rzecznika Praw Ucznia w szkole:
- pomoc całej społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wszelkich niejasności dotyczących Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania, Programu Profilaktyczno – Wychowawczego Szkoły,
- reprezentowanie interesów uczniów przed Dyrekcją oraz Radą Pedagogiczną,
- świadczenie pomocy uczniom (jak korzystać z praw i szanować prawa innych).
Sposoby działania Rzecznika:
- załatwianie indywidualnych skarg,
- udzielanie porad uczniom, rodzicom, nauczycielom,
- współpraca z pedagogiem szkolnym i psychologiem szkolnym,
- wspólne wypracowywanie właściwych rozwiązań z Dyrekcją szkoły i Radą Pedagogiczną
Uprawnienia Rzecznika:
- Rzecznik Praw Ucznia nie zastępuje wychowawcy klasy,
- Rzecznik ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów,
- Rzecznik działa według ustalonego trybu postępowania,
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron.
Rzecznik Praw Ucznia:
- to nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską,
- to osoba, do której możesz się zwrócić w każdej problematycznej sprawie i poprosić o pomoc,
- udostępni Ci regulaminy szkolne, pomoże je zinterpretować,
- jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych,
- zachowuje dyskrecję!