„Chemiczne rewolucje” dla humanistów


projekt-logotypy-1

W miniony czwartek, czyli 27 02 2020 ponad trzydziestoosobowa grupa uczniów z klasy  I Bp (sami zdeklarowani humaniści) oraz kilkunastoosobowa grupa uczniów z klasy I Ag (w dużej części urodzeni humaniści), miały rzadką okazję na swoich planowych lekcjach chemii, do samodzielnego eksperymentowania w nowej pracowni chemiczno-fizycznej.

         Przyodziani w śnieżnobiałe fartuchy, zaopatrzeni w atestowane twarzowe okulary i dodatkowo zabezpieczeni jednorazowymi rękawicami – ruszyli masowo humaniści doświadczać  chemii na żywo i z bliska.

      Wykonywane przez w/w uczniów doświadczenia, polegały na badaniu odczynu roztworów wodnych popularnych produktów spożywczych: kwasku cytrynowego i sody oczyszczonej, które sami zakupili i przynieśli na lekcję.

       Uczniowie przygotowali także samodzielnie, specjalnie na te zajęcia, łatwy do otrzymania w warunkach domowych prosty wskaźnik – wywar z czerwonej kapusty. Wywar ten, wyjściowo niebieski lub fioletowy, zmieniał podczas badań odczynu barwę na czerwoną lub zieloną.

        Jednym z samodzielnych zadań do wykonania, było spektakularne zmieszanie badanych barwnych roztworów, któremu towarzyszyło gwałtowne wydzielanie gazowego dwutlenku węgla, czyli pienienie mieszaniny kwasu z solą.

        Według opinii wielu eksperymentujących uczniów, taka właśnie lekcja chemii – bezpieczna, a zarazem mimo prostych doświadczeń inspirująca i ciekawa, stała się dla nich cennym źródłem nie tylko estetycznych, ale także w pełni naukowych przeżyć.

        Z całą pewnością nie była to jedyna lekcja tego typu w naszej szkole, ponieważ do własnych badań chemicznej natury materii ustawia się już powoli dość długa kolejka innych zaciekawionych tym „naukowym wydarzeniem” klas i grup uczniowskich.

                                            Sławomir Bladowski – Wasz nauczyciel chemii i fizyki